tisdag 12 januari 2010

Nickes mössa.

Många mössor i år. Ester blev så inspirerad av min Gem att hon ville sticka sig en egen, och eftersom jag gärna vill dela intresset för stickning med mina vänner så traskade vi igår iväg till 2knit för att köpa garn och stickor. Jag hittade ett garn som jag tyckte skulle passa perfekt som mössa till Nicke, lite dyrt men absolut värt pengarna, dessutom fick Nicke betala sin mössa själv när jag ändå gör allt arbete :P

Garn: Zitron Ecco, 100% merinoull och hur varmt och mjukt som helst. 2 nystan gick åt, jag har väl ett par meter kvar av garnet, inte tillräckligt för en till mönsterrapport. 54 kr/nystanet på 2knit, så en dryg hundralapp för mössan, och det var det ju värt. Färgen är nr 145, och stämmer ganska bra överens med bilden om än inte fullt så blek.

Stickor: Till den dubbla kanten på mössan använde jag 3,25mm rundstickor, när jag ökade för att börja med mönstret bytte jag till 4mm, fortfarande rundstickor, 80 cm långa.

Jag använder ju rundstickor till det mesta, och nästan alltid knitPro-stickorna och har dem både i metall och trä. Så nu när de kommit i plast också så tänkte jag att jag skulle prova (de blir väldigt mycket billigare) och visst är de prisvärda, men om ni inte är som jag att ni verkligen sitter i sjön på de där extra 40 kronorna så köp hellre de i trä.
De i plast var lite väl flexibla för min smak, och så uppstår det ett obehagligt gnisslande ljud när man stickar. Jag kan tänka mig att köpa dem igen på grund av priset (ca en tredjedel av vad de i trä kostar), men har jag möjlighet kommer jag köpa de i trä (eller i metall när de är riktigt tunna) i fortsättningen.

Mönster: Wurm. Inga ändringar alls förutom att jag bara gjorde 9 rapporter istället för 10 (tror inte garnet hade räckt till hela 10), sedan 5 aviga varv + 1 rät varv innan minskningsvarven. Snabbstickat och väldigt snyggt och enkelt, gillar att det är en dubbel kant i början. Lite pilligt att plocka upp maskorna där de två kanterna ska stickas ihop, men resultatet blir ju faktiskt så här snyggt:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar