onsdag 6 januari 2010

Blå top och lite om blockning

Äntligen klar! Jag gjorde till och med ett (enligt mig mycket) tappert försök att blocka den innan jag sydde ihop den, och det hjälpte ju en del med längden men jag känner inte direkt att blockning är nästa stora grej i mitt liv. Det var krångligt. Här ser ni hur det gick till:

Jag letade reda på de instruktioner jag tyckte verkade lättast (dessa kombinerat med dessa), nålade ut det ganska sträckt på sängen, sprayade på en del vatten och lät torka över dagen.
Sen sydde jag ihop och fäste alla trådar, inte heller någon favoritsysselsättning men jag är glad att ha det gjort.
Så här blev den färdiga produkten:
Stickor och garn: 6,5 mm rundsticka, tror det var 80 cm här med. Garnet har jag fått av mamma, det är Variata's bomullsflamé 100% bomull och det inhandlades för bra många år sedan och jag har inte kunnat hitta något om det på nätet så det går nog inte att få tag på längre. Skulle ni ändå göra det så gick det åt knappt tre nystan till en topp som min.
Mönster: Linen top av Kat Coyle, men jag la upp 76 maskor, och stickade 72 varv istället för 68 mellan hålvarven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar