onsdag 6 januari 2010

Mössa

Lite mer ingående beskrivning av mössan (årets första avslutade projekt!) som nämnts i ett tidigare inlägg:
Stickor och garn: 2,5 mm rundsticka, 80 cm. Garnet är kauni effekt, EK, samma nystan som användes till de tvåändsstickade vantarna. Tror det gick åt ungefär 60 gram till mössan.
Mönster: Gratis drops-mönster, finns att hitta här. Jag har stickat storlek S/M, och följt mönstret i detalj, möjligtvis att jag gjorde den lite längre än vad som står, jag gillar mössor som täcker öronen inte slutar mitt på.

Det jag inte gillar med den här mössan är att de första 11 centimetrarna stickas i slätstickning = rullar ihop sig som bara den. Tanken är då att dessa ska vikas in och sys fast på insidan av mössan. Inte kul. Jag gjorde ett par försök innan jag bestämde mig för att det hursomhelst är bättre att inte sy ihop den eftersom jag nu kan välja hur mycket jag vill vika upp. Och den är ju skön att ha på sig ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar