fredag 1 januari 2010

Gott nytt

Än så länge har det varit ett riktigt bra år. Idag vann jag nämligen första pris i stickameras jultävling; en härva mullbärssilke-garn. Jag tror mig ha bestämt att det ska bli en aeolian sjal, men vi får se när det kommer. Väldigt glad blev jag i alla fall!

Övrigt i stickväg är att jag stickat klart fram-och bakstycke till den blå t-shirten, så nu ska de blockas innan den sys ihop. Jag har också stickat en mössa av garnet som blev över från mina tvåändsstickade vantar, och så blev det en liten röd väska av Johannas kalenderstickning som återstår att fodras, vi får se om det blir av så småningom.

Jag har lärt Fredrik att sticka och vi har börjat på det gemensamma projektet att få till ett par vantar till honom, för tillfället använder han ett gammalt par jag stickat (men sällan använt).

Jag färgade håret svart, som lovat, på nyårsafton, även om det drar starkt åt lila och vattnet jag sköljt ur fortfarande är knalligt blått och har färgat mina tånaglar.

Nyårsafton bjöd för övrigt på en fin-fin middag anordnad av Nicke och Jakob: den inleddes med diverse tapas, friterade musslor med chilisalt, mini-pajer med fetaostfyllning, dadlar med getost och prosciutto samt croustini med avokadohummus. Detta följdes av feta-och pestofyllda kycklingfiléer med färskpasta, och till avslut pannacotta med bär. Mmmmm...
Bra jobbat grabbar!
Uppklätt var det också, jag hade min systers klänning (den fick jag bra många komplimanger för senare på festen ska du veta, Ida) och fina paljettblomma i lockat hår, och männen hade minsann kostym och fluga.

Vi såg på grevinnan och betjänten, det roligaste som någonsin sänts på TV (jag hade drömt flera drömmar innan om att jag missat det så jag var i det närmaste fanatisk med att vi skulle se det), pojkarna smällde lite smällare och så åkte vi till Nisse för att ringa in det nya året med vännerna.

Julen 2009 var en riktig höjdare, alla stickade klappar mottogs med den entusiasm som sig bör, och jag fick allt det jag önskat mig, favoriterna var ett fantastiskt rosa garn (manos del urugay) och mönstret till en mössa som jag verkligen längtar efter att sätta igång med, en mortel och en kavel (som verkligen fattats mig i köket), tidigare nämnda klänning, en sjalnål som jag ännu inte riktigt har kläm på hur den funkar, och lite annat kul och användbart. Fin fångst minsann.
Enda negativa som kan sägas om julen var att jag missade tomtens verkstad efter som vi åt jullunch hos en gren av familjen och såg på kalle hos en annan, men annars var allt pretty much på topp.

En av favorit-klapparna, fick även en jättefin sjalnål i ljust trä men den kom inte med på bilden.

1 kommentar: